Nowa Ewangelia
The New Gospel
Wybitny reżyser teatralny Milo Rau pokazuje, jak we włoskiej Materze kameruński działacz, który broni praw nielegalnych pracowników wykorzystywanych przez mafijny system rolniczy, wciela się w Jezusa.
Pier Paolo Pasollini i Mel Gibson sfilmowali ukrzyżowanie Jezusa w mieście Matera na południu Włoch. W 2019 roku Matera stała się tłem dla rejestracji męki pańskiej na nowo. Tym razem w Jezusa wcielił się czarny kameruński działacz polityczny Yvan Sagnet, który na co dzień broni praw nielegalnych pracowników wykorzystywanych przez mafijny system rolniczy. Towarzyszy mu wybitny szwajcarski reżyser teatralny Milo Rau, rejestrujący zmagania Sagneta. Wielu z pracowników to uchodźcy z Afryki, którzy nie mają pozwolenia na pobyt i pracują godzinami na polach pomidorów i plantacjach pomarańczy za grosze, w palącym słońcu. Są zatrudniani i nadzorowani przez włoskich brygadzistów, „caporali” bo mafia kontroluje gospodarkę rolną w regionie Matera.
Co czarnoskóry Jezus może głosić w takim świecie? Kim są jego uczniowie? Jak dzisiejszy duchowni i świeccy włodarze reagują na powrót najbardziej wpływowego proroka i rewolucjonisty w dziejach ludzkości? Film jest obrazem Pasji w niecodziennym wykonaniu. W rolę apostołów, Faryzeuszy i Rzymian wcielili się robotnicy polowi, prostytutki, rolnicy, aktywiści, a także aktorzy i aktorki z poprzednich filmów o Jezusie, w tym Maia Morgenstern z „Pasji” Mela Gibsona, czy Enrique Irazoqui z „Ewangelii według św. Mateusza” Pierra Paola Pasolliniego. To pierwszy europejski film z czarnoskórym Jezusem, z udziałem uchodźców i mieszanej obsady Żydów, muzułmanów i chrześcijan. Reżyser odsuwa na bok religijne, tradycyje i mistyczne elementy historii Męki Pańskiej, eksponując jej współczesną istotę oraz radykalne społeczne przesłanie. W Materze, w południowych Włoszech, gdzie kręcono wielkie filmy o Jezusie, wyłania się prawdziwie polityczna, teatralna i filmowa „Nowa Ewangelia” na miarę XXI wieku – manifest solidarność z uchodźcami wzywający do walki o bardziej sprawiedliwy, ludzki świat.
Trailer
-
czas trwania:107 min.
-
kraj/rok:Niemcy, Szwajcaria / 2020
-
reżyseria:Milo Rau
-
zdjęcia:Thomas Eirich-Schneider
-
produkcja:Arne Birkenstock, Olivier Zobrist / Fruitmarket Kultur und Medien GmbH, Langfilm, IIPM – International Institute of Political Murder
-
wybrane festiwale i nagrody :2020 – IDFA Amsterdam
-
sekcje:
-
konkursy:
-
tagi:
-