Nasze białe muzeum

White Cube

Reżyser rozpoczyna w Kongo projekt artystyczny dla byłych pracowników plantacji, żeby odwrócić strumień pieniędzy płynący z Afryki do białego świata.

Kup e-bilet za 9,50 zł lub e-karnet w cenie od 42 zł. Dowiedz się więcej.

Prowokacyjny i fascynujący film, który stawia odważne pytania i proponuje realne rozwiązania. Zawieszony między gniewem i frustracją artysty, który zdaje sobie sprawę, że jego pozycja w świecie wynika z nierówności społecznych i biedy innych, żyjących w zupełnie innym miejscu planety niż on. Nie zostawia nas jednak z tą konstatacją, ale proponuje niezwykły eksperyment artystyczny, który przynosi wiele niespodziewanych efektów. Kto czerpie zyski z sukcesu sztuki? Dlaczego neokolonializm jest tak perfekcyjnie niewidoczny? Jaka jest odpowiedzialność społeczna artysty i muzeów? Gdy reżyser pokazywał w Tate Modern w 2012 roku swój poprzedni film „Zasmakuj ubóstwa” (Enjoy Poverty), którego akcja rozgrywa się w Kongo, zdał sobie sprawę, że głównym sponsorem muzeum jest niderlandzko-brytyjski gigant Unilever. To korporacja, która wzbogaciła się na plantacjach palmowych w Kongo, bezwzględnie wykorzystując tamtejszych mieszkańców i nie dając im nic w zamian.

Martens powraca do Kongo  z konceptem projektu artystycznego dla byłych pracowników plantacji Unilevera i ich rodzin. Miał on na celu wyzwolenie ich kreatywności oraz podbicie świata sztuki, aby w ten sposób odwrócić strumień pieniędzy biegnący zawsze z Kongo do białego świata. Jesteśmy świadkami procesu odzyskiwania poprzez sztukę podmiotowości, historii przodków i dumy z życia w tym, a nie innym miejscu. Gdy Matthieu Kilapi Kasiama, artysta z Lusangi, pojawia się w 2017 roku w Nowym Jorku otwierają się przed nami nowe wymiary eksperymentu Martensa. Pod koniec filmu widzimy białą bryłę muzeum na brzegu dżungli w Kongo, zastanawiając się, czy rzeczywiście da taki sam efekt, jak w przypadku muzeów i galerii w naszym świecie – czyli przyciągnie kapitał. Co w tej bryle będzie wystawiane? Po tym, co osiągnęła już kooperatywa artystyczna z Lusangi, nie jest to chyba jednak ważne.

DŁUŻSZY OPIS
KRÓTSZY OPIS

Trailer

Spotkanie


  • czas trwania:
    79 min.
  • kraj/rok:
    Niderlandy, Belgia / 2020
  • reżyseria:
    Renzo Martens
  • zdjęcia:
    Renzo Martens
  • produkcja:
    Pieter van Huystee / Pieter van Huystee Film, Inti Films
  • wybrane festiwale i nagrody :
    2020 – IDFA Amsterdam

Inne filmy z sekcji

Fetysze i kultura

Mit Hitlera
The Meaning of Hitler
Cannon Arm. Król zręcznościówek
Cannon Arm and the Arcade Quest
Aalto - z miłości do architektury
Aalto
Inne filmy z tagiem

ekologia

Grzyby mówią do nas
The Mushroom speaks
Zaginione Urzecze
The Lost Urzecze
7-My Sierpnia + Ostatnie pokolenie
7th of August + The Last Generation
Inne filmy z konkursu

Nagroda Nos Chopina

Tiny Tim. Król jednego dnia
Tiny Tim: King for a Day
Aalto - z miłości do architektury
Aalto
Symfonia hałasu - rewolucja Matthew Herberta
A Symphony Of Noise - Matthew Herbert's Revolution
 
Doc shop
Kup nasze filmy na DVD
NEWSLETTER
Zapisz się do newslettera

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Czytaj więcej w: Polityce prywatności

OK